torsdag 25 september 2008

Halsdukar och sånt'

Jag har idag inventerat lite i mina lager och tyckte då att jag kunde visa lite grejor gjorda med effektgarner. Den här är en riktigt lång smal halsduk, som skall viras ett extra varv runt halsen och som hålls ihop genom att man trär i underlotten genom en ögla på baksidan. Den är stickad på längden i "längsgående" ribbor om tre varv räta, tre varv aviga. Varje mittvarv är stickat med effektgarnet.

Väskan är omsydd av en krympt mohairtröja som jag satte "fårskallar" på. Svårt kanske att se om de är får eller hundar, men jag har använt samma mänster till "fårkanten" under rubriken "får i olika skepnader", och då blir det tydligare att det är får.

Denna blå och limegröna halsduk är stickad med tunt garn omväxlande med ett varv med tjockt effektgarn. En idé som gör att man kan få ut mer av de dyra effektgarnerna.
Det här är kanten på ett mössbräm. Kullen är filtad. Själva effektgarnskanten är en stickad I-snodd. Jag tycker det blev en väldigt fin effekt att göra det med ett garn med så olika tjocklek. Det bildar nästan ett pärlband av tjocka och tunna ställen.

3 kommentarer:

frisky frog sa...

Mmm, när jag ser dina härliga bilder på sjal och mössa längtar jag till kallare dagar. Fick sån lust att ha tjocka halsdukar och mössor så jag får nog inventera lite jag också...
/Kram

annalena sa...

Hej
Vilka härliga bilder!! Man blir så glad av att se alla fina handarbeten och vackra blommor!!
Har läst din blogg sedan starten och det är alltid spännande med nya inspirerande inlägg!!

Kristina sa...

Annalena! Tack för din uppmuntrande kommentar! Du är en ny bloggbekantskap för mig, men i och med din kommentar så hamnade jag på din blogg. Underbara aklejor, som också tillhör mina favoriter.