söndag 28 september 2008

Mouscher och blockning

I lördags var det kursstart på en garnkurs på distans på jobbet. PetraO och jag gjorde lite olika saker. Jag visade bl.a. mouscher av olika slag. Så här kan det se ut på mina grejor.


Jag hade också med mig min sjal från förra inslaget. Jag kände mig inte klar över om jag skulle spänna ut den eller ej och hörde med några kursdeltagare om deras åsikt. Vi blev egentligen överens om att den var bra som den var, men nu har jag blockat den i alla fall. Bården blir tydligare då, som du kan se på bilderna.



Bården heter eyelet points och kommer från en av böckerna Knitting on alternativt over the edge av Nicky Epstein som jag länkat till under rubriken Stickade kanter. Mönster finns översatt till svenska nedan. Bården och sjalens maskor är ihopstickade varje gång maskorna möts och första m är lyft på tillbakavarvet.

Lägg upp 5 maskor.
Varv 1 Lyft 1, 1r, 2 omslag, 2 tills. r, 1r
Varv 2 Lyft 1, 2r, 1a, 2r
Varv 3 Lyft 1, 3r, 2 omslag, 2r
Varv 4 Lyft 1, 2r, 1a, 4r
Varv 5 Lyft 1, 1r, 2 omslag, 2 tills. r, 4r
Varv 6 Lyft 1, 5r, 1a, 2r
Varv 7 Lyft 1, 8r
Varv 8 Maska av 4m, 4r
Upprepa varven 1-8

5 kommentarer:

frisky frog sa...

Åh, jag vill också gå garnkurs. Längtar tills jag är färdig lärare. Då ska jag gå kurser på distans bara för att det är kul. Fina saker du visar.
/Kram

Kristina sa...

Ja, då kan vi se fram emot att se dig igen! Roligt att du gillar mina saker. Kram

Honungsboden sa...

Fina saker som vanligt! När får man se den färdiga baben? Väntar med spänning, det är så kul att se hur olika de blir! Håller på med en själv nu!

Kristina sa...

Baben har fått vänta lite, eftersom jag inte hittat lämplig filt till ögonen ännu, men den kommer.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Moucher och prickar är verkligen fint. Det blir lite roligt och uppnosigt på nåt vis.
Ska absolut prova uddkanten ofta är det enkla det verkligt eleganta.
hej fr. Koftan