torsdag 11 september 2008

Stickade kanter


Vi har tittat på stickade kanter idag på jobbet. Två böcker har inspirerat, Knitting on the edge och Knitting over the edge, båda av Nicky Epstein. Där finns väldigt mycket att hämta och störst intresse idag fanns för kanter på sjalar. Inspirerad av Stickfrossas stickprover som hon visade för slöjdstudenterna för några år sedan, använde jag en "veckad spetskant" som vid krage på en dräktjacka. Samma uddar men utan veckparti utgjorde kant längst ner på jackan. Då började jag med att sticka kanten nertill och plockade upp maskorna till jackan i dess kant. Kragen är påsydd. Det är samma kant som använts på axelvärmaren jag presenterade häromdagen. Jag har använt den på ytterligare en axelvärmare, så man kan säga att det blev en riktig favorit.

9 kommentarer:

PetraO sa...

Kanten är väldigt fin och visst är Nicky Epsteins böcker inspirerande! Jag har varit ute i skogen och fotat nu i eftermiddag för att hämta inspiration till stickat - en underbar skogsdag.
Kram

Janette Millbom sa...

ser superfint ut. jag blir sugen på att köpa de där två böckerna. tror man kan ha rätt mycket nytta av dem eller? julklapp kanske....

Kristina sa...

När jag kollade Nicky Epsteins hemsida verkade det som om det fanns många böcker man ville ha. Jag kan tänka mig en med virkade och en med stickade kanter, hellre än två med stickade för egen del.

Kristina sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

så vacker den är - och kragen passar perfekt till!

Helena sa...

Åh den där dräktjackan är verkligen så himla snygg. Är det inte dags snart med en "fördjupningskurs" i garnteknik?

teresa sa...

OTROLIGT vackert!! Å roligast när man tänker till lite själv o inte följer mönster slaviskt.

Dödergök sa...

Ljuvlig krage! Jag älskar arbetade detaljer. Väldigt inspirerande.

Efwa - Medea sa...

Otroligt vacker krage!!
/Efwa