lördag 13 september 2008

Fuchsior

Dagens inlägg riktar sig särskilt till dig som ännu inte upptäckt vilka fantastiska kompisar fuchsior kan vara. Dessa kort är tagna idag 13 september, bara för att du skall förstå att de fortfarande gläder med full blomprakt, när de flesta andra växter lagt av. Jag har en trädgård med mer skugga än sol och dessa växter blommar villigt i halvskugga och även i norrläge.


De blir stora som riktiga buskar om man övervintrar dem svalt, men alla har inte den möjligheten. Det gör inget, för man kan köpa nya plantor varje år till glädje för en måttlig peng. Iallafall om man köper småplantor från Rockdala/Wibrants trädgårdar.




Dessa fyra varianter är härdiga och jag köpte dem som småplantor inför förra säsongen, vilket betyder att de varit ute en vinter. Jag tog det säkra före det osäkra första året och hade dem i krukor, som jag sedan grävde ner i komposten över vintern. Nu är de permanet planterade på olika ställen i trädgården.




4 kommentarer:

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Hej Kristina!
När jag läser din blogg ser jag att vi har väldigt lika intressen.
Har också gått ute idag och beundrat mina fuchsior. Någon sort har varit lite seg och är som bäst nu. Får flytta in dem i växthuset om det verkar bli frost. Sen blir det "solariet" i källaren. med lysrör.
hej fr. Koftan

Anonym sa...

Hej! välkommen till min blogg Sabinao.blogg.se

petra.m sa...

Hej Kristina!
Vilka superfina saker du stickar! och så härliga trädgårdsbilder. Jag har med en fin trädgård som jag dessvärre inte riktigt har tid för tillfället. Men när barnen är lite större blir det förhoppningsvis mer tid till att gräva i jorden:)Jag längtar tillbaka till "Klangen" då och då. Skulle så gärna vilja sitta där och sticka igen:)Funderar på att kanske läsa in nån kortkurs mer framöver, jag har ju faktiskt garnkursen kvar till exempel!!
Mvh Petra

Kristina sa...

Hej Petra.m!
Kul att få lite kontakt igen! Klart att du skall gå garnkursen! Kanske passar det din livssituation nästa gång den går? I övrigt (förutom att du väl inte är färdig lärare?) tycker jag att du har gjort alldeles rätt som flyttat till ett härligt hus "på landet". Mycket mer livskvalitet för pengarna, eller hur?
Kram