tisdag 16 september 2008

Bohusslöjd flyttar!

En pensionerad kollega, som hälsade på på jobbet häromdagen berättade att hyran för Bohusslöjd skulle höjas med så där 100%, (hans uppgift, jag har ingen säker källa till denna uppgift!)vilket skulle betyda att de inte skulle ha råd att vara kvar. Jag hade svårt att ta till mig detta! De har varit i huset sedan det byggdes för över 60 år sedan!
Jag har lämnat lite grejor där på kommission, under senare år, så jag kände att detta berörde mig. När jag så var i närheten idag gick jag alltså till Bohusslöjd, dels för att kolla om ryktet var sant, dels för att få ett fakturaunderlag. Jag tänkte helt enkelt att det var dags att kolla vad de sålt under sommaren. Jo, ryktet var sant! De flyttar till Teatergatan i slutet av denna månad redan och hade någon form av flyttrea.
Jag måste säga att det är beklagansvärt när en institution inom hemslöjdsrörelsen inte kan bli "sponsrad" av byggherren, vad gäller hyran. Var finns nutidens göteborgska mecenater? Tydligen inte bland byggherrarna i allafall!

9 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Jag har en kompis som på 80-talet inte önskade sig något mer än att få öppna ett eget café. Det var viktigt att man fick tag på en lokal på ett bra ställe i stan. Varför inte då Avenyn?
Min kompis tyckte att Bohusslöjd inte riktigt passade in. Kanske skulle det gå att övertala dom att släppa lokalen? Hur då, undrade jag.
”Jag går in och öppnar en väska och där ligger 1 miljon i kontanter. Ta detta och stick!” blev svaret.
Vi andra skrattade så vi nästan grät. Hur skulle han, en gymnasist, skramla ihop till en mille? Om han tog ett lån så skulle han dessutom behöva sälja många koppar kaffe för att kunna betala igen.
Än idag brukar jag säga när tar du över Bohusslöjd? till honom. Han är förvisso framgångsrik inom restaurangbranschen men till Avenyn har han inte hittat ännu.

Ursäkta för utläggningen, men så fort jag läser eller hör någon säga Bohusslöjd så tänker jag på detta.

Kristina sa...

Du skall väl inte ursäkta utläggningen! Alla kommentarer mottages med tacksamhet! Det betyder att någon förhåller sig till det jag skrivit och det gör mig glad. Tack!

Helena sa...

Visst är det sorgligt att pengar får styra över kulturvärden som inte kan ersättas. Man blir både förbannad och ledsen. Marknadsanpassad hyra- det stinker verkligen:(

Anna sa...

Fy vad tråkigt...

Howdy Sailor sa...

Bohusslöjd är en institution, ett landmärke till och med på Avenyn. Det är en kulturskatt och borde respekteras som detta. Jag skojar inte men jag tycker att Göteborgs Stad borde ha ingripit.

gunnelsvensson sa...

Oj så tråkigt att höra. Det blir jui närheten men inte alls samma toppenläge

teresa sa...

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att Bohusslöjd som affär är både lite tråkig o "uppblåst" m ibland småsnorkiga expediter. (Även om varorna som säljs är underbara.) Jag skulle mycket hellre se att en slöjdaffär i Göteborg fick en helt annan utformning o vände sig även till en yngre kundkrets. Kanske har Bohusslöjd inte hängt med riktigt i utveckligen? Hade de gjort det så kanske de hade kunnat överleva även på Avenyn?
(Däremot är s.k. marknadsanpassade hyror helt fel.)

SF sa...

Problemet är väl kanske lite att få hemslöjd att kännas som en angelägen del av vårt kulturarv. Som det är nu så är det lite för "de redan frälsta". Många unga personer är ju oerhört intresserade av tex textil, design etc, men kanske på ett annat sätt. Själv har jag alltid brunnit för detta och redan som tonåring var jag ofta på bohusslöjd och andra ställen för att titta och få egna idéer, men när jag nu pratar med mina egna tonårsdöttrar tycker de bara att detta är lite småtrist. De både stickar och syr gärna själva, men då mer mode betonat. Att tex sitta och sy en folkdräkt för hand kan de inte förstå meningen med och helst skall jag inte använda den jag gjort när de är med :). Jag vet inte riktigt hur man väcker detta intresse, men det känns viktigt. Hur gör man något mer modernt och angeläget utan att ta bort "själen" i det???

Anonym sa...

Hittade detta äldre inlägg när jag googlade på "bohusslöjd" för att se om några fler reagerat på konkursbeskedet.
Intressant att läsa, framförallt kommentarerna som visar hur vitt skiljda uppfattningar man kan ha. Själv tycker jag att bohusslöjd hade det vackraste skyltfönstret på hela Avenyn.