torsdag 18 september 2008

Garner! Oemotståndligt härligt!

Idag har Petrao och jag haft en trevlig dag tillsammans med gäster från Norge. Jag skall inte gå in på andra detaljer än att vi har fikat på Le pain Francaise, ätit lunch på en orientalisk restaurang och middag på Rumpan bar. Tänk dig sedan att jag har ägnat en hel månad åt att vara ordentlig i mitt ätande för att återgå till min "idealvikt",vilket jag också lyckats med. Med sådana här dagar blir det antagligen ett projekt som alltid måste hållas levande. Det är precis som jag ofta har citerat, efter det att jag såg det tryckt på en T-shirt på Smögen för många år sedan. "Det är inte lätt att vara smal när man är förmögen!"

Vi var ju också "tvungna" att visa våra gäster lite av stan', dvs. Designtorget och Strikk! På Strikk skulle jag köpa hudfärgat garn till en "knitted babe", men det blev även ett vackert nystan mohair i en favoritgrön färg. Okynnesköp, men bra att ha!


När det var betalt och klart och vi skulle lämna affären, visade Petra på en reakorg med Muskatgarner. Hrm... tillbaka till kassan igen med 8 nystan "bra att ha"-garner. Tänk att det finns en sådan dragningskraft i döda ting? Det är en härlig känsla att handla garn. I det ligger redan en tillfredsställelse i att veta att man kan börja projektera för nya skapelser.

Om jag inte redan har arbeten på gång? Jovisst, men de kan gå i stå och behöva vila tills man med säkerhet vet hur man vill gå vidare med dem. Då är det bra att ha något annat på lut, för inte vill man vara utan ett mysigt arbete.


Kommer du ihåg hibiskusblomman som jag visade som förslag till skrivbordsbakgrund? Nu har samma hibiskus visat ytterligare en annan variant på blomma. "Naturen är fantastisk" för att citera en italienska ur ett av programmen med Solens mat. Hon sa det säkert 20 gånger i det inslaget, men det är klart att hon har rätt, eller hur?

3 kommentarer:

Howdy Sailor sa...

Din favvogröna är precis den nyans jag behöver till min Jokerninspirerade halsduk i grönt och lila. När jag först såg filmen tyckte jag kombinationen var katastrofal, nu inser jag att det inte finns något vackrare. Låååång och go ska den bli, och jag ska bara sticka räta maskor. Det är det jag är bäst på ;o)

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Det är klart att det gröna nystanet ville kom hem till dig!
Vilken läcker hibiskus som en maffig bakelse. Kanske kan vi göra ett sticklingsbyte till våren. Har allt möjligt att erbjuda. Agapanthus, olika geseriaceer och pelargoner.
hej fr. Koftan

Kristina sa...

Hej tant kofta!
Det låter som en bra grej att byta sticklingar, men det återstår att se om hibiskusen överlever till vårenn. Tar jag in den till stan blir det kanske för varmt och står den kvar i mitt 5-gradiga hus på vintern blir det kanske för kallt. Har du erfarenhet av hibiskus? Jag har haft hibiskusplantor för längesedan, men de har aldrig överlevt år efter år, vad jag kommer ihåg.