fredag 26 september 2008

Mohairsjal



Nu är jag färdig med den sjal, som jag stickat på här i stan', medan min hummerkofta ligger på landet. Jag har stickat den av tre nystan mohair som låg i mitt garnskåp. Jag kommer inte ihåg när jag fått eller skaffat det, så det måste vara från den tid på 90-talet då vi direktimporterade garner från England. Färgerna och fibrerna är så underbart blanka och lysande, mer vinter än höst i tonen. Bilderna gör inte det melerade garnet rättvisa. Det är melerat mellan blågrönt och vinrött/lila. Nu när jag skulle fota sjalen på mig själv blev jag så varm, så varm, så jag kunde inte fortsätta att ha den på mig. (Jag frös ju inte innan heller precis!) Den blir utmärkt till vintern. Dessutom har jag tänkt ge bort den till någon i min närhet. Hoppas att hon gillar den. Jag har inte blockat den, så kanten är lite volangaktig. Jag tycker den är snygg som den är, så blockning får i vilket fall som helst anstå.

3 kommentarer:

Janette Millbom sa...

ser varm och mysig ut. vintern är ju snart här. och om jag inte minns fel har jag sett garnet i skolan, när du stickade med den tunisika rundstickan va?

/J

Kristina sa...

Till Jeanette! Ja, det var den jag höll på med då och nu är den färdig.

Howdy Sailor sa...

Det är JAG som är den närstående som har fått den! Och jag kan meddela att den är helt underbar, mycket mörkare än på bilden och alldeles varm och ljuvlig. Imorgon när jag ska vara representativ på Nordiska Akvarellmuseet ska jag ha den på mig för första gången.

Tusen tack och kram, kram, kram ...