söndag 25 januari 2009

Ny liten pojke!



Nu har vi fått en pojke till i släkten. Det är fantastiskt! Tre syskon har fått barn inom två månader! Denne killen får inga skor, för det fick hans storebror. Nu har jag istället stickat en liten babyhjälm. Vintage, skulle man väl säga med dagens vokabulär. Mönstret har jag hämtat ur boken "SPARAT, Små stickade kläder från vår barndom" av Celia B. Dackenberg, som är chefredaktör på tidskriften Hemslöjden. Jag tycker att sådana mössor är det bästa man kan sätta på ungar, för de sitter på plats. Det konstiga är att Annas garndrömmar också har gjort en sådan mössa. Vilket sammanträffande!

8 kommentarer:

Sunna sa...

Jättefina saker du gjort. den där boken verkar spännande. är svag för gamla mönster

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

I veckan mötte jag en liten pojke på en förskola med en sådan mössa.
I Fibs stickbok från 1955 finns mönstret med. oslagbart bra.
Ha det gott hälsning från Koftan

MiA sa...

Men vad roligt med en ny liten!
Jättefina kläder. Känner igen den boken, jag tror jag sett den på biblioteket.

Jo, de runda ganska stora glaspärlorna med prickar fanns visst i liknande variant här i skandinavien på vikingatiden. Så läckra!

Ha en skön kväll!
MiA

Annas garndrömmar sa...

Ja visst är det en bra och söt liten modell! Och det är ju så roligt att sticka småplagg :)
Förresten, dina pomatomusmuddar är bara så läckra också!

hea sa...

Håller med! Den mössmodellen är toppen till de små! Alla mina tre har haft såna mössor som bebisar. Din är jättefin!

Janette Millbom sa...

du har absolut rätt, hjälmössan regerar!

Grattis till nytillskottet!! Jag ser verkligen fram emot barnbarnen

/janette

Howdy Sailor sa...

Vilken fin liten hjälm. Vet du vad den lille ska heta än?

Nu blir det snart för trångt på sysslingbilderna på sommaren ...

teresa sa...

Grattis!
Den boken har jag velat köpa i evigheter, men den går inte att hitta. Den är så fin - jag brukar låna den på bibban.