lördag 3 januari 2009

Julens blommor

Som den minnesgode bloggaren vet så köpte jag ett antal utvalda amaryllisar för att driva fram under vintern. Vit och rosa under advent och nu till julen en riktigt mörkröd. Den blommade först några dagar efter jul, men den har i övrigt varit en riktig skönhet. Nu blommar båda stänglarna och det gäller att rapportera läget på bloggen. För att jämföra färgen med en vanlig julamaryllis, så tog jag bild på en sådan också.

I övrigt står advents vita julstjärnor fortfarande fina i ett nyårsarrangemang. Nytt för idag har jag planterat en del hyacinter för att ersätta dem som blommat ut. Trådkrukan med mossklädsel är en favorit.


6 kommentarer:

Annabell sa...

Otroligt vacker röd färg på amaryllisen! God fortsättning!!

SF sa...

Vilka amaryllisar! Jag älskar denna julblomma och i år har jag haft flera stycken, men den första du visade här vara verkligen något extra. Gott nytt år förresten.

Janette Millbom sa...

Trådkrukan är verkligen fin!

/J

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Visst är det härligt med amaryllis!
Jag har också en riktigt mörkröd som sammet.
Har också fyllt på med nya hyacinter idag. Gillar doften.
Köpte också januariblomman nummer ett, en jasmin.
Ska ta en bild och lägga ut i bloggen om några dagar när den kommit igång i blomningen.
hej fr. Koftan

Veronica Tingvall sa...

Oh vad fint!
Jag är faktiskt lite sugen på att slänga ut julblommorna nu i nästa vecka men det känns lite synd på julstjärnorna som fortfarande är jättefina.

Hoppas du har en härlig lördagkväll
/Veronica

Samtal från min trädgård sa...

Vilken vacker amaryllis den översta, ser ut som sammet. Och trådkorgen var också i min stil.