måndag 24 augusti 2009

Lön för odlarmödan


I våras, faktiskt redan i januari, började tankarna på årets amplar i uterummet. Det var då jag beställde pluggplantor från easyplant. De jättestora fuchsiorna kommer som små sticklingar i april och man får driva dem i krukor innan man kan plantera ut dem i amplarna. Just denna stora ampel har blommat fint hela sommaren. En kaskad av stora vackra blommor. 6 olika sorter blandat. Jag kommer att visa fler resultat av andra pluggplantor framöver.
PS.Nu är jag i full färd med nästa års blomning. Jag har redan fått ner botaniska krokus, scilla, narcisser och tasetter. Visst kan man jobba med trädgård året om.

5 kommentarer:

fale artut sa...

Vilka skönheter! Men visst kan man hålla på med trädgård året runt, det är ju mycket plaenring och så många bäcker och fröfirmor det finns! Skriver du upp var du sätterlökarna eller kommer du ihåg?

Kristina sa...

Hej Fale!
Nej, jag skriver inte upp var jag sätter lökarna, så det blir en del överaskningar. För det mesta vet jag på ett ungefär! God natt!

Evas Passion sa...

jattefina!!!Vad du ar duktig!!!Jag har geranier...har du nagra rad vad jag kan gora...manga ar doda av varmen.....

Kristina sa...

Hej Eva!
Närdu säger geranier, menar du då pelargonier eller nävor? Båda sorterna hette tidigare geranier. Pelargonier vill ha lite skugga varje dag för att inte bli förbrända och det kan man försöka ordna. Nävor finns olika men de flesta trivs i allmänhet bäst i skugga eller halvskugga och ganska fuktigt så där är det viktigt att man väljer växtplats. Jag vet inte om detta är svar på din fråga?
Hälsningar Kristina

teresa sa...

Vackra blommor över hela bloggen! (Skönt att se att fler än jag ligger lågt med stickandet...?)