söndag 2 augusti 2009

Det växer så det knakar


Jag sådde frön i våras till prydnadspumpor. Sniglarna åt upp några plantor och några dog av annan anledning, men 5 av 10 frön blev till riktiga växande plantor. Nu är problemet snarast att de växer förmycket och för stort. Jag klipper bort tallriksstora blad som helt skymmer andra växter, samt hela grenar som växer in bland dahliorna och vill kväva dem. Tillåtna rankor kommer med pumpor. Riktigt fina randiga och knottriga. De verkar bli större än vad jag hade tänkt förstås, men de blir väl mindre vad det lider, för de fortsätter att blomma hela sommaren, tror jag.

8 kommentarer:

MiA sa...

Cool! Fint att pynta med inne till hösten :)

Sunna sa...

det blir läckra prydnader, själv vaktar jag mina squash nu, ska bli ostkaka av dem.

fale artut sa...

Oj, man nästan HÖR hur det knakar! Jag har en blogglista, där finns Svea Spinnargille, där står senaste uppgiften i Spinncirkel 2009! Men man undrar om jag får till det.........

Samtal från min trädgård sa...

Har inte själv fått sått i år, fast jag tänkte, men jag vet hur de växer, nästan bara man vänder huvudet bort, så har de växt.

blomman sa...

Jag älskar pumpor av alla de slag och brukar alltid så åtminnstone två sorter varje år. I år beslöt jag mig för att inte alls odla ngt p.g.a. att vi skulle resa iväg några veckor. Växtkraften är fantastisk hos pumpor och jag saknar dem. får njuta av andra som dina t.ex.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Pumpor är livskraft!
Ha det bra hälsar Koftan

Bittan sa...

När jag satte frön till stora pumpor tog jag hela påsens innehåll men det blev bara 3 plantor, men vad de växer!!! Man kan nästan höra det knaka! Men mina blommar fortfarande, undrar om du vet om de kommer att hinna bli klara? Mvh Bittan

Kristina sa...

Hej Bittan!
Jadå, det hinner bli pumpor. Mina blommar för fullt och det bildas nya pumpor, antagligen hela augusti också. Jag är ingen expert på pumpor på något vis, men man skördar tydligen i september oktober. Antagligen måste man göra det innan frosten kommer förstås.