onsdag 22 juli 2009

Kronärtskockor


Jag älskar kronärtskockor och äter dem på det enkla vis jag lärde mig som barn. Man kokar i saltat vatten tills bladen lossnar när man plockar dem. Sedan äter man blad för blad genom att släpa dem i mjukrört citronsmör och därefter med undertänderna skrapa av "köttet" i nederkanten på varje blad. Till slut blir bladen så små, så det lönar sig inte att äta av dem. Då skär man av blomanlag och allt ner till bottnen som man putsar rent och äter med kniv och gaffel.

Jag köpte fyra för att vi skulle äta, men det blev inte av och de låg i hyllan och torkade. Nu kommer blomman fram. Kolla färgkombinationen! Om man sa lila och brunt så skulle ingen reagera positivt, tror jag, men man tänker fel och "Vår Herre" har rätt!

3 kommentarer:

Evas Passion sa...

Gott med kronartskocka!!!Jag har lart mig att ata det har i Italien.Vi ater inlagd,den ar sa god!!!Ar med orter och rosmarin och olja...mmmmmmmm......det ar vanligt att ata "sott' aceto" som antipasti innan pizzan.
Fint kort!!!!!!

Lavendel sa...

Jeg elsker også artiskokker og jeg spiser dem som du gør. Jeg har dem i haven, det er skønt at kunne gå ud og plukke.

fale artut sa...

Brunt och lila tänkte jag på idag! Brunt kan vara väldigt vackert, och den lila tontn på blommar är mjuk och fin! Färg är härligt! bra mattips!