torsdag 11 december 2008

Korsstygn till jul

Röda korsstygn på vitt eller naturfärgat linne är en klassiker som jag älskar. Kombinerat med hjärt-tema har jag gjort en märkduk med initialer på alla mina närmaste familjemedlemmar som fanns just det året. En del har ändrats sedan dess, så jag kanske gör en ny så småningom. Kanske i blått och vitt nästa gång, vem vet.


Handduken med broderi skickade jag in till ICA-kuriren på den tiden de ordnade broderiutställningar. Denna kom med på Läckö slott och blev också årets julhandarbete i tidningen. Kanske något att ta efter? Jag broderade på en second-handhandduk med stramalj. Har du aldrig gjort det så pröva. Det går ganska fort och efteråt blöter man stramaljen och drar ut tråd för tråd. Lite pilligt i början, men det blir lättare när en del trådar har försvunnit.


7 kommentarer:

frisky frog sa...

Inte lila, men ändå Kristina. Jättefina! Gillar särskilt märkduken.
/Kram

PetraO sa...

Oj vilken härlig inspiration!

Annabell sa...

Vilket arbete! Jag håller med om att det är fint med rött & vitt.

frisky frog sa...

Min stora höna säger att hon gärna skulle vilja vara din höna. "-Tänk vad mycket hon skulle kunna lära mig. Hon har ju så mycket fint på sin blogg!" Hon får väl nöja sig med den del av din kunskap som jag har fått.

teresa sa...

Så vackra broderier, riktig slöjd.
Ang. herrtröjor i Aran-garn så skulle jag gå till bibban o låna Alice Starmores bok om fiskartröjor. Den har underbara tröjor/mönster. Lycka till!

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Kristina!
Jag minns utställningen jag var och tittade på den. Minns jag rätt om det var i början av 90 talet.
hej fr. Koftan

husmodern sa...

Så fint! Nu känner jag att korstygnsmonstret snart kommer att ta över min själ. Men jag håller honom stången ännu för jag har knappt dykt ner i stickfloden. Tack för inspiration!