måndag 20 april 2009

Pelargonior hos mig

Mina pelargonior övervintrar och sköts enligt två olika skolor.1. De som står ute på sommaren tas in i källaren och där mår de inget vidare. De bleknar och bladen vissnar ner och torkar, så att när jag tog fram dem en vecka före påsk var grenarna i princip helt kala. Dessa stackare sätter jag ut i trädgården och klipper ner dem. De har nu små röda ögon som bladanlag och i bästa fall blommar de i juni. Kraftiga och fina brukar de bli under sommarens gång. 2. De som står inne på sommaren står kvar i sina fönster på vintern också. Temperaturen varierar normalt med utetemperaturen, men den går inte under ca 5 grader. Dessa klippte jag ner i februari och satte skotten i vatten för rotning. Någon vecka före påsk planterade jag skotten, tre och tre, i krukor med yrkesodlarjord. Det blev 22 nya sådana krukor! Nu blommar nästan alla pelargonierna som galna, trots att jag inte planterat om moderplantorna. Kolla dagsfärska bilder!




5 kommentarer:

makiato sa...

Men åååå så fina!!! Helt underbara.

Tant Kofta - Lotta Blom sa...

Vad härligt det ser ut!!
Jag har ingen vidare fart på mina pelargoner iår.
Många hej fr. Koftan

annas alster sa...

SÅ vackra! Står alla dina pelargoner i soliga fönster eller akn de klara sig i skuggigare också?

Kristina sa...

Hej Annas Alster!
De står i söder- och österfönster. Total skugga ger blad, men inga blommor. Man kan flytta ut dem i solen när man själv solar och sen sätta tillbaka dem i skuggan. Det fungerar ganska bra.

teresa sa...

Du har visst ditt eget lilla Pelargonmuséum... vad fint.