torsdag 8 juli 2010

Blåbärsväder

Igår plockade jag blåbär i trädgården.

Min del av trädgården är hälften vild och hälften tam. Det betyder att där blåbären kunnat vara kvar utan att hindra odlingarna, finns de kvar. Öppenheten efter det att ekarna fälldes har gynnat utvecklingen av bär på ett högst påtagligt sätt. Så här ser buskarna ut i år! Det är fullt med bär, men de har delvis torkat bort. Vi har sådan ihållande torka att jag inte längre orkar hålla jämn takt med vattningen, så det är mycket som långsamt men säkert torkar bort. Nu tyckte jag emellertid att det vore synd att inte skörda åtminstone en del av bären, så jag plockade alltså igår. Med torra bär tar det lång tid, för dels är de små, dels vill de inte lossa. allt fick handplockas. Det blev i alla fall lagom till en paj och ett par burkar med mycket god sylt till glass under vinterns dar.PS. Jag satt ner på marken och stenarna och plockade och förflyttade mig längs en gång endast två meter. Det finns alltså mycket mera kvar!

5 kommentarer:

Torprosen sa...

Åh vad härligt Kristina med blåbär...längtar till min semester då det skall plockas...Kram från en snart semesterledig Torpros

PetraO sa...

Wow vad härligt! Jag hörde av mamma att det fanns mycket blåbär även i år och det verkar ju stämma! Kram

frisky frog sa...

Mmmmm, blåbärspaj! Jag brukar styckfrysa blåbär som jag plockar i vid syster Yster´s tomtgräns. Det är alltså dags att avlägga ett besök norröver...
/Kram

Samtal från min trädgård sa...

Vilken tur du har! Har också planterat blåbär, stora amerikanska, men de verkar ha torkat bort, bevattningsförbud, som vi har!
Trevlig helg.

MalinSj sa...

Vad trevligt att ha vilda delar kvar av tomten. Av blåbär kan man göra mycket, det ser läckert ut på bilden.//MalinSj