tisdag 15 september 2009

Nu är jag tillbaka under korkeken! Dvs. eken är en helt vanlig ek och jag är inte tjuren Ferdinand, men du förstår känslan, eller hur? Efter två underbara och intensiva dagar, när jag nästan inte har suttit ner överhuvudtaget, känns det skönt att vara tillbaka på landet....men jösses! vad det hade hänt mycket sedan jag åkte in till stan' i söndags kväll. Vedboden var tömd och söndersågad och riven. Rosorna utanför var uppgrävda! (Jag har inte vågat titta på dem ännu) Allt för att förbereda för den kommande nya friggeboden som skall komma i "september". Så är det sagt, men jag vet inte hur det går. Den skulle ha kommit i våras, men då blev den inte klar. Man får ta det med ro i detta fall, eftersom det är ett projekt på gymnasieskolans bygglinje.
Vad är det för någon frukt som lyser så rosaröd i trädet? Jo det är en fröställning i magnolian. Visst är den vacker?

Vackra är också de ludna bladen på en buskliknande växt från Californien, som skall ha fina blå blommor. Inga blommor förra sommaren och inga i år heller. Stor har den blivit och den måste övervintra inne, så det är lite problematiskt. Frågan jag ställer mig är om bladverket är tillräckligt vackert för allt besvär, om den ändå inte tänker blomma i vårt klimat?
Denna japanska lönn heter "Orange". Den är läcker men ännu inte orange, men det kommer nog. Fin är den hela sommaren med sina mer limegröna blad, så jag vet inte varför den heter orange.
Slutligen måste jag visa kaprifolen. Den växer ju helt vilt hos oss och jag river bort massor hela tiden för att den inte skall ta över hela trädgården, men blommorna är underbara och just nu har den sin andra blomning. Ni vet att Evert Taube sjunger...."där blommar två gånger kaprifolen, i Bohuslän....i Bohuslän"

2 kommentarer:

Evas Passion sa...

Din tradgard ar ju underbar,hur manga arter/vaxter har du?Intressant och kul att lasa!!!!Kul med en friggebod!!!!Jag har gjort en gilet av trojan...virkade kant runt hals och armhalor....kunde bli finare men jag ville sa garna bli klar med den........
kort kommer:-)

kram eva

fale artut sa...

Ja, ibland kan man förundras över vilekn tid det kan ta när man väntar och väntar.... Vackert, vackert, hur gick det med rosorna?