onsdag 20 augusti 2008

Om virkning här och i Ghana










Idag är vädret på min lediga dag inte sådär trädgårdsvänlig som jag önskat. Det regnar och blåser! Jag har inte lust att jobba i trädgården nu. Istället tänkte jag visa några sådana virkade saker som jag vet att studenter på slöjdutbildningen och Bohusslöjds kunder har gillat. Det började med skor för att jag fick en idé om att göra småprojekt som kunde gå snabbt att göra på stranden eller på andra småstunder. Sedan framåt hösten, när jag hade att antal skor i olika färger, så började jag göra dem personliga med olika utsmyckningar. Det har säkert blivit 25 olika med tiden. Dessa jag visar här har enbart rosor av olika storlek, men det beror mest på att jag har bra bilder på dem.

Jag var i Ghana för ett par år sedan för att undervisa i textilkunskap på universitetet i Cape Coast. En student som varit där på Utlands-VFU sa till mig att jag skulle tala om för dem på plats att jag var "virkexpert". Jag gjorde så och det föll i väldigt god jord. Det visade sig att det stod i kursplanen för en kurs att det ingick virkning, men ingen av lärarna i kursen kunde. Alltså tog man tillvara min kompetens där. Det resulterade i att jag på fritiden virkade och virkade och gjorde modeller för att visa vad man kunde göra. Då blev det också några skor. Normalt gör jag dem i fint bomullsgarn, typ Muskat, men i Ghana hittade jag bara en garnkvalitet och det var ganska tunt akrylgarn. Alltså är den vita skon i enkelt akrylgarn och den ljusblå med stor ros i dubbelt. Den vita skons ros är virkad med moulinégarn, 3 trådar. Man fick ta vad som fanns och det blev bra. Något att tänka på när man bara skall göra något litet.

Det gällde naturligtvis också att göra något för män, så jag gjorde en mansmössa av traditionell typ. Den vänliga kollega på institutionen där som var utsedd att köra mig vid behov, poserade stolt med mössan. Tänk så oväntat roligt det blev med att göra något helt annat än det jag kom dit för att göra. Tyvärr resulterade den intensiva virkningen i att jag fick "virkarm" och det tog ett tag innan det läkte, men upplevelserna i Ghana och glädjen man mötte där över det jag gjorde var värt all ansträngning.

Kameliorna är från Blarney Castle i Cork County på Irland. Det är en underbar anläggning som jag gärna återkommer med bilder från. Man blir inspirerad av både form och de ljuvliga färgerna. Med detta hoppas jag att du blir inspirerad till liknande små projekt.

5 kommentarer:

Textil stil sa...

Härligt att få höra lite av vad du varit med om!!! Och de små söta skorna är ju för ljuvliga!

Karin sa...

Hej och tack för ditt besök på min blogg. Vilka fantastiska små skor. Det måste vara mycket mer pilligt än att länka pärlor.
Härliga sommar- och blombilder överallt!

frisky frog sa...

De små skorna är underbara! Det där mönstret på Gahnamössan känner man igen =). Jag har sparat bilder och skisser på alla härliga mönster vi såg där och ibland tittar jag på dem och inspireras.
/Kram

Howdy Sailor sa...

Irländska kamelior på ghanska skor som sannolikt hamnar på svenska små fötter ... :o)

kajsalisa hälsar att du gör så fina saker (hon har skrivit sitt namn själv med tangentbordet)

PetraO sa...

Jag kommer ihåg din onda arm efter Ghanaresan! Skorna är verkligen underbara! Kram