söndag 11 januari 2015

Nejlikor

Det händer hela tiden något på stickfronten, men tyvärr ligger bloggen lite efter. Nu vill jag presentera ännu en juvel ur Bohus sticknings repertoar, tolkad på ett typiskt Kristina-vis.


Jag började att sticka huvuddelen vit, med ett ärvt garn från 60-talet. Tanken var att hålla mig till originalet. Men som så ofta, så blir jag inte nöjd -- denna gång med den gulnade färgen på det vita garnet -- så jag bestämde mig för att färga det hela. Det blev en underbar blå färg med dragning åt lila. OK! Nästa problem. Vilken färg skulle jag ha på framstyckets mönstrade paneler? Eftersom grönt passar till alla färger, valde jag en vacker grön färg ur Magasin duetts garnkvalitet - Supersoft. Sedan föll det sig naturligt att alla nejlikorna fick sin egen färg. En riktig rabatt, eller hur?


Knapparna är helt underbara! Köpta i gamla Bolla på sin tid. Tyvärr inte så praktiska, eftersom de fastnar i knapphålen, så jag får låta bli att knäppa upp. 


Här är originalet från ett fotografi från Bohusläns museum. Jättesnygg, men uppriktigt sagt lite tråkig färg på mig.

10 kommentarer:

Christel Wijk sa...

Vilken underbar kofta. Jag gillar färgerna på den.
Christel

Cecilia N sa...

Ett stänk av sommar så här mitt i den snöigaste vintern.

Kristina sa...

Jag gillar era kommentarer! Tack!

Anonym sa...

Så vacker!! Det var kul att träffa er alla på mormors fest! Kram, Anna

Kristina sa...

Kul att du har kommenterat, Anna! ja, det var verkligen travligt att träffas och mormor är helt fantastisk! Roligt att träffa Magnus och Oskar också.

fale artut sa...

Oh, så fint! Så helt förtjusande, och så effektfullt!

Min Underbara Hobby sa...

Så mycket fint, härligt :)

Hege sa...

Hei Kristina

Jeg har kjøpt mønsteret til vesten Stigfjorden på Ravelry, og er nå i ferd ned å strikke den i Finull-garn. Da jeg var ferdig med vrangborden, skulle jeg begynne på den røde, smale borden, den som består av to rødfarger i midten, og to omganger grønt under og over. I alle fall ser den sånn ut på fotografiet og på fargediagrammet, men når jeg ser på det vanlige skjemaet, det øverst på side 4, så forstår jeg ingen ting. Her er det flere farger involvert.

Hva er det jeg ikke forstår her?

Mvh

Hege Glad
Fredrikstad

tum sa...

I like the first point you made there, but I am not sure I could pratcially apply that in a contructive way.
Visit Mediafire Movies for SEnuke Cracked, Hotfile Downloads and more.|Visit rapidshare movies for XRumer Cracked, cracked softwares and more.
hey I'm not able subscribing to your RSS feed. Can you help or do you know why? thanks for the assistance.
love-binding-spell-caster

Teknik Informatika sa...

Vilken färg valde Kristina ursprungligen för att sticka huvuddelen av mönstret, och varför beslutade hon sig för att ändra färgen?
Visit us Telkom University